Eesti Sisearhitektide Liidu aastapreemia laureaat 2024
Eesti Kultuurkapitali arhitektuuri sihtkapitali aastapreemia nominent 2024
Arhitektuur
Lisette Eriste, Gert Guriev, Karin Harkmaa, Markus Kaasik, Jana Pärn, Annika Valkna, Anne Vingisar (3+1 Arhitektid)
Sisearhitektuur (Narva Eesti gümnaasium ja Narva Eesti põhikool)
Ahti Grünberg, Mari-Liis Sõber, Tõnis Kalve (T43 Sisearhitektid)
Sisearhitektuur (Narva vanalinna lasteaed)
Kadi Berens, Mari Põld, Maria Stokkeby (T43 Sisearhitektid)
Maastikuarhitektuur
Kersti Lootus, Siim Lootus, Kiur Lootus, Kadri Uusen, Marge Kõrgekuhi (Lootusprojekt)
Lisette Eriste, Gert Guriev, Karin Harkmaa, Markus Kaasik, Jana Pärn, Annika Valkna, Anne Vingisar (3+1 Arhitektid)
Konstruktor
Arro & Agasild Inseneribüroo
Tellija (gümnaasium)
Haridus- ja Teadusministeerium
Tellija esindaja
Riigi Kinnisvara
Tellija (põhikool ja lasteaed)
Narva Linna Arenduse ja Ökonoomika Amet
Ehitaja (gümnaasium ja põhikool)
Nordlin Ehitus
Ehitaja (lasteaed)
Ehitustrust
Netopind (gümnaasium ja põhikool)
4948,4m2
Netopind (lasteaed)
2 173,1m2
Projekt
2021
Valmis
2024
Fotod
Tõnu Tunnel
Asukoht
Hariduse 3 ja 10, Narva

  388

Narva Eesti Gümnaasiumi ja Narva Eesti Põhikooli ühishoone on omamoodi väljakutse kahe erineva kooliastme ühendamisel ühiseks koolikultuuriks. Hoones tegutsevad igapäevaselt nii põhikooli väikesed õpilased kui gümnasistid. Ruumide kooliastmeti eraldamine on viidud ellu erinevate värvilahendustega – põhikooli esimese kahe kooliastme ruumid on säravalt kollased, põhikooli kolmas kooliaste ja gümnaasium tagasihoidlikumalt tuhmrohelised. Värvikoodiga kooskõlas on ka ronimisseinad põhikooli osas ja diivaninurgakesed omaette vestlemiseks vanematel kooliastmetel. Koolimaja vähese ruutmeetrite arvu juures on siiski pehme mööbli, kott-toolide ja ümarate lauakestega õpilastele võimaldatud erinevate õpi- ja vaba aja tegevuste läbiviimiseks. Oleme maja koduseks elanud ja tänulikud tegijatele!
Irene Käosaar, Narva Eesti gümnaasiumi ja põhikooli koolijuht

Narva hariduskompleks on rohkem kui koolid ja lasteaed. See on tükike uuest kvaliteetsest Narva linnaruumist. Hoonete arhitektuur on asunud oma parimal viisil ühiskonna teenistusse, kus kaalutletud arhitektuursete otsuste ja veidi riukaliku lahenduse kaudu on loodud uus põnev linnakoe osa Narva ajaloolises bastionivööndis.

Arhitektuurne otsus jätta esimese korruse sisehoovid täielikult hoonestamata muudab kooli- ja lasteaiahoone tunnetuslikult ligipääsetavamaks, kaasavamaks ja liikuma kutsuvaks. Hoovid on pööratud päikese suunda, et õhutada lapsi kasutama ruumi enda ümber.

Õppekompleksi eraldavad kaks tänava telge, mängulise iseloomuga Moonalao ja linnalik Hariduse tänav, mis seovad kokku olemasolevad ja uued koolihooned.

Hooned moodustavad ühtse duo, kus valget värvi puidust lasteaiahoone täiendab titaantsinkplekist musta koolihoonet. Hoonete arhitektuur, sisearhitektuur ja maastikuarhitektuur on funktsionaalsuse kolm erinevat kihistust, mis toimivad koos ühtse tervikuna.

Koolihoone liideti 1960-ndatel ehitatud rekonstrueeritud hoonemahu külge klaasist trepikoja kaudu. Hoone madalaimas osas, 15-meetrise konsoolse varikatuse all asub riigigümnaasiumi sissepääs. Põhikooli oma on viidud pool korrust maa alla, et teha hooneteesine väljak ruumiliselt mitmetasandiliseks ja anda koolidele oma isikupära.

Lasteaia „nägu“ on pööratud kõrvalasuva pargi poole. Lasteaia teine korrus on jagatud väiksemateks viilkatustega mahtudeks, mistõttu mõjub lasteaia hoone väiksema ja hubasemana. Sisehoovi trepistik ühendab esimese ja teise korruse hoovialad terviklikuks mängualaks.

Eesti arhitektuuripreemiad 2024

Viimastel aastatel on saanud tavaks, et kvaliteetse uue Eesti arhitektuuri nägemiseks tasub sõita Narva. Sealne tundlik kontekst ning Teise maailmasõja armidega linnaruum on viimastel aastatel jõudsalt arenenud. Hiljuti on lisandunud uus hariduskompleks, mis hõlmab riigigümnaasiumi, põhikooli ja lasteaeda, paiknedes 17. sajandi teisel poolel kavandatud endises barokses linnasüdames ja ajaloolises bastionivööndis. Selle tulemusel on Narva kesklinn saanud hästi läbimõeldud kaasaegse linnakvartali.

Hariduskompleksis on oskuslikult põimitud uus ja vana – gümnaasiumile on projekteeritud uhiuus maja, mis on ühendatud 1960. aastal valminud, kuid 1930. aastate funktsionalistlikus stiilis ehitatud koolihoonega, kus toimetab täna põhikool. Samuti kuulub kompleksi äsja valminud Narva vanalinna lasteaed koos põnevate välialadega.

Hoonekompleksi iseloomu kujundavad teadlikult valitud värvitoonid, varjundid ja viimistlusmaterjalid, mis annavad igale majale oma iseloomu. Sisearhitektuuri põhimõtted on kompleksi eri osades ühtsed, peegeldades seal tegutsevaid erinevaid eagruppe.  Lasteaia interjöörid on mahedad ning neutraalsetes toonides, et lastel oleks võimalus lisada sinna oma loominguga värvikirev kiht. Rühmaruumide mööbel on projekteeritud erinevate pugemis- ja liikumisavadega, et lõhkuda piire ruumide vahel ja anda lastele juurde mängulusti. Lasteaias on ka oma spaa-ala, kus mudilased saavad basseinis trenni teha ja saunas käia. Väikelaste õuealad pakuvad aga mängulist värvide plahvatust, mille elav toonikeel jätkub hariduskompleksi põhikooliosas.

Põhikool on kui kollase värvipoti plahvatus, tuues argipäeva elavust ja pakkudes rõõmu ka pimedatel aastaaegadel. Kirgast kollast värvi sisearhitektuur on tugevas kontrastis Narva linna hallika tonaalsusega, pakkudes noortele võimaluse kogeda täiesti teistsugust ruumi. Hoone ajaloolisus on tajutav, kuid ruumid on põhjalikult kaasaegseks õppetööks kohandatud. Erilise detailina torkab silma õpetajateala koridoriseinal asuv teos – arhitektid on kinkinud koolile oma loomingulised visandid hoone projekteerimisfaasist. See idee võiks saada traditsiooniks teistegi avalike hoonete puhul.

Gümnaasiumiosa on pisut asjalikum, kuna seal õpivad peaaegu täiskasvanud. Esil on oma olemuselt nooruslikud sinakasrohelised toonid. Hoonemahtu on mõnuga planeeritud puhke- ja ühiseid ajaveetmispaiku, mida koolimajades sageli napib. Eriti nutikalt on lahendatud raamatukogu, mis on põimitud kahe tasandi kohtumispunkti, kus noored usinalt aega veedavad. Narva hariduskompleksi projekteerides on mõeldud kõigi peale – uues hoones on ka prooviruum koolibändile. Mitmekülgne ja kõiki vajadusi arvestav kooliarhitektuur  tekitab soovi jälle koolijüts olla.

Ruumipilt 2024