Eesti Arhitektide Liidu preemia VÄIKE laureaat 2020
Eesti Kultuurkapitali arhitektuuri sihtkapitali aastapreemia nominent 2020
Asukoht
Risti aleviku lähistel Kuistlema rabas, Ääsmäe-Haapsalu ja Risti-Virtsu maanteede vahelisel alal, Lääne-Nigula vald
Arhitektuur
Sille Pihlak, Siim Tuksam (Arhitektuuripraksis PART)
Insener-konsultant
Bollinger+Grohmann
Ehitaja
Empower, Leonhard Weiss
Tellija
Elering
Disainivõistlus
2016
Projekt
2016
Valmis
2020
Kõrgus
45 m
Kaal
33 t
Fotod
Tõnu Tunnel
Portreefoto
Kaupo Kikkas

  1404

Elering peab Soorebase sündi suureks õnnestumiseks, kuivõrd ettevõttel puudus varasem kogemus kunsti ja kõrgepingeliini kui insenertehnilise rajatise ühendamisel. Disainmasti püstitamine sai teoks tänu osapoolte – tellija, autorite, ehitajate – suurele tahtele see unikaalne objekt realiseerida, vaatamata mitmetele tehnilistest piirangutest, asukohast ja varem läbi proovimata koostöövormist tulenenud väljakutsetele. Soorebane sobib suurepäraselt antud asukohta ja püstitamisest möödunud mõne kuu jooksul on sellest kujunenud juba omamoodi maamärk, mis paljude möödujate tähelepanu köidab. Saadud kogemus julgustab Eleringi ka edaspidi mõtlema, mil viisil saame energiataristut arendades hoida ja parandada ümbritsevat loodus- ja elukeskkonda. Samuti on kogu projekt käivitanud Eesti ühiskonnas tänuväärse diskussiooni praegu üksnes avalikele hoonetele kehtiva nõndanimetatud ühe protsendi seaduse laiendamisest taristuobjektidele.
Ain Köster, Eleringi kommunikatsioonijuht

Kõrgepingeliini nurgamast Soorebane on roostetatud terasest 45 meetri kõrgune taristudisaini objekt, mis on silmapaistev maamärk nn Risti ristis, Marimetsa-Õmma hoiuala serval. Objekti haruline vorm on igast küljest erinev ja kordumatu. Maanteeäärne disainmast märgib saabumist Läänemaale ning Ääsmäe–Haapsalu–Rohuküla ja Risti–Virtsu–Kuivastu-Kuressaare maanteede ristmikku.

Objekti vormi loomisel võeti aluseks konstruktsiooni lihtsus. Masti kolm jalga ja kaks haru on saavutatud nelja sirge lõikumisel. Nende telgede pikkused, suunad ja omavaheline asend tuleneb kõrgepingeliinidele seatud geomeetrilistest piirangutest ja konstruktiivsest vajadusest. Algoritmilise optimeerimise tulemustest valisime esteetiliselt sobivaima vormi. Profiilide ristlõiked vastavad sisejõudude muutusele ja seetõttu loovad minimaalse materjalikuluga esteetiliselt loomuliku, orgaanilise vormi. Viimase rõhutamiseks loodi harude vahele sujuvad üleminekud.

Soorebane kaalub üle 30 tonni, tavaline sõrestikmast sellel kohal oleks kaalunud umbes 26–27 tonni. Soorebane on tugev – jõud jalgades ulatuvad kuni 300 tonnini, maksimaalne läbimõõt on 1,66 meetrit ja maksimaalne seinapaksus 22 mm. Elektrimasti eluiga on arvestuslikult 50 aastat, kuid tegelikult on see kindlasti pikem. Eesti esimene disainmast valmistati Rumeenia tehases ja toodi Eestisse kolme veokiga 11 osas.

Tekst: Sille Pihlak, Siim Tuksam