Eesti Arhitektide Liidu Arhitekti Aastapreemia nominent 2021
Eesti Sisearhitektide Liidu aastapreemia nominent 2021
Eesti Kultuurkapitali arhitektuuri sihtkapitali aastapreemia nominent 2021
Asukoht
Lihula mnt 12/2, Haapsalu
Arhitektuur
Gert Guriev, Karin Harkmaa, Markus Kaasik, Kerstin Kivila, Mihkel Meriste, Siim Tiisvelt (3+1 Arhitektid)
Sisearhitektuur
Tuuliki Širokova (Sees)
Maarja Mets (Ruumiidee)
Martin Kukk
Tellija
Haapsalu Linnavalitsus
Ehitaja
Nordlin Ehitus
Valmis
2020
Foto
Tõnu Tunnel

Uudse lahendusega koolimaja on valgusküllane ja avatud. Maja fassaadikujundus ja muud elemendid (lipuväljak, logo) on esteetiliselt nauditavad. Materjalide valik (betoon, klaas ja puit) teevad hoone nii kaasaegseks kui ka hubaseks ning klassiruumide klaasseinad lasevad end igal hetkel koolihoone osana tunda. Soliidse kujundusega must aatrium on mõnus koht lõõgastumiseks ning valge aatriumi avatud söögisaal kutsub lapsi senisest enam sööma. Nooremate õpilaste lemmikkohaks on osutunud „metsaonn“ ja toru, mis annavad võimaluse mõnusaks olemiseks ja ronimiseks. Õueala seevastu pakub lastele mitmekesiseid liikumisvõimalusi ja mõnusat ajaveetmist.
Anne Mahoni, Haapsalu Põhikooli direktor

Lipsukujuline koolihoone paigutub Haapsalu spordi- ja hariduskompleksi ning on ümbritsevast elamispiirkonnast hästi ligipääsetav. Hoone mahuline liigendatus kui ka materjali valik suhestub austusväärselt keskkonda ning moodustab vahelüli paneelelamute ja eramajade rajooni vahel. Hoone rõhutatud avanemised loovad tugeva kontakti väli- ja siseruumi vahel ning hoiavad kooli kogukonnale avatuna. Hoonet ümbritsev välisruum on jaotatud erineva iseloomuga õppemaastikeks.

Uus hoone on moodne ja muutunud õpikäsitust arvestav hoone. „Õppida saab igal pool” põhimõtte alusel on loodud erineva suurusega õpperuumid, astmestikud, tegevus- ja mängualad. Ruum innustab ning kaasab kasutajat olema loominguline ja aktiivne. Ruum pakub võimalusi ja on kohandatav mitmesugustele õppevormidele. 

Hoone tugeva betoonist kesta vahele jäävad avatud ja hubased puidust aatriumid, mis on koolielu keskmeks. Kogu koolipere on kaasatud ühisesse õpperuumi, mis võimaldab eraldumist ning samas ka keskendumist. Hoone logistika on lihtne ja kiirete ühendustega. Katkematuid teid pidi saab kulgeda hoones erinevaid trajektoore pidi ning kogeda hoone mitmekesiseid ruumilisi situatsioone. Avaratele valgusküllastele aatriumitele on kontrastiks tunnelid, onnid ja pesad. 

Ruumiplokkide jaotamisel on arvestatud sellega, et vajadusel saaks hoonet eraldada ka kogukonnaürituste läbiviimiseks. Selleks on kõik huvi- ja tehnoloogiaklassid paigutatud mustas aatriumis asuva saali ja sissepääsu lähistele. Alg- ja põhikooli klassiruumid paigutuvad kompaktselt ümber kolmekordse valge aatriumi.

Sellises mitmekülgses kooliruumis, mida kasutavad eri vanusegrupid, on eriti oluline mitmetikasutatavus ning see, et ruumid oleksid läbipaistvad, jälgitavad ja paindlikud. Seetõttu on koolimajas kasutatud palju vaateaknaid, mis toovad ruumi valgust ja õhulisust. Klassiruume saab voldikseinte abil vaheruumi avada, suurendades tunni läbiviimise metoodika võimalusi. 

Betooni ja puidu koosmõju loob harmoonilise terviku nii õues kui sees. Sisearhitektuurses lahenduses on sisse toodud välisfassaadis kasutatud selgeid, ehedaid ja naturaalseid materjale nagu betoon, puit ja klaas, mida kombineeritakse pastelsete värvitoonide ja soojade materjalidega. Keskendumist vajavates ruumides on viimistlus võimalikult neutraalne, võimaldades lastel loomingulisi ideesid ellu viia, areneda ning seinapindadele oma töid üles riputada. Vahealad soosivad aktiivset liikumist, mis aitab tundidevahelisel ajal õppetööst lõõgastuda.

Tekst: Kerstin Kivila, Tuuliki Širokova