Kopli liinidest räägitakse palju, kuid sageli teatakse vähe. See paik seostus paljudele vaid hüljatuse ja unustuse, alkoholismi ja kuritegevusega, ent Kopli ajalugu on tegelikult võrratult kihistusterikkam ning intrigeerivam. Tundus olevat õige aeg seda laiemale publikule tutvustada.
Veel vähem tuntakse Vene-Balti tehase tootmisala, mis seniajani on avalikkusele suletud tööstusterritoorium. Kopli kandi, sealjuures eriti Vene-Balti laevatehase ja selle asula kui ehitatud keskkonna väärtus kultuuripärandina ning piirkonna linnaehituslik potentsiaal on kuni viimase ajani olnud sügavalt alahinnatud. Teiseks näituse koostamise tõukejõuks kujunes väga väärtusliku, mitmekesise ning visuaalselt efektse arhiivimaterjali olemasolu – vanad fotod, klaasnegatiivid, kaunilt vormistatud suuremõõtmelised joonised… Senised uurijad (Tallinna eeslinnadega tegelenud Robert Nerman, tsaariajal laevatehase hooneid projekteerinud arhitekt Aleksandr Dmitrijevi loomingut uurinud vene kunstiteadlane Boris Kirikov jt) on saanud seda materjali enamjaolt publitseerida vaid mustvalgelt ja väikeseformaadiliselt, halva trükikvaliteediga. Meie näitusel ja raamatus oli vanade fotode selgus ja käsitsi tehtud jooniste ilu esmakordselt täies hiilguses avalikkuse ees.
Kõige põnevamaks osutus töö Venemaal, Peterburis Meresõjaajaloo Keskarhiivis, kust koos kolleegide Robert Treufeldti (MTÜ Castellum) ja Roman Matkiewicziga (SA Eesti Meremuuseum) leidsime palju uut ja põnevat mitte üksnes Vene-Balti laevatehase, vaid ka kogu Põhja-Tallinna ajaloo kohta. Vähetuntud materjali pakub ka tehase enda muuseum, mida praegu haldab BLRT Grupp, nõukogude ajal oli tegemist ju salajase numbritehasega, mida puudutavad materjalid laekusid ametlikesse Eesti arhiividesse vaid osaliselt. Kõige keerulisem oli muuta nö uurimusliku näituse tüüpi väljapanek tavakülastajate jaoks atraktiivseks, et see ei mõjuks kui seinale riputatud raamat – häda, mis seda tüüpi arhitektuurinäitusi vahel kipub tabama. Usun, et näituse kujundajate abiga see siiski õnnestus, väga hästi mõjusid tagantpoolt kangale kuvatud filmilõigud (erinevad kroonikakaadrid) Kopli ajaloo mitmesugustest etappidest, looritaolisel lehvival kangal mõjusid need „elavad pildid“ omal moel kummituslike ja salapärastena, otsekui taas esile tükkivad tõrjutud mälestused.
Oliver Orro