Puhkus ja sellega seotud ruumid on moodsa ühiskonna nähtus, mis sarnaselt muu maailmaga tekkis Eestis 19. sajandi lõpus ja arenes kiirelt uue sajandi algul, muutudes massiliseks siiski pärast Teist maailmasõda. Ajalooliselt oli suvitamine ja tervise kosutamine siinsetes kuurortides esialgu saksa ning vene päritolu aristokraatide ehk nn supelsakste elulaadi osa. Eesti Vabariigi ajal suunas tõusva majandusharu arengut juba jõudsalt kasvav uus keskklass.
Massipuhkuse teke sellisena, nagu me seda tänapäeval teame, on seotud eelkõige Teise maailmasõja järgse heaoluühiskonna ülesehitamisega, mil puhkuse veetmine väljaspool kodu muutus laialt kättesaadavaks. Nõukogude Liidu tingimustes tähendas see riiklikult organiseeritud võimalusi vaba aja veetmiseks ja puhkeasutuste võrgu rajamist kui osa kommunistlikust õnnelubadusest. Puhkamisest sai iga inimese õigus ning riik soodustas kõigiti selle eri vormide välja arendamist. Ehkki puhata ihaldati kõige rohkem kuurortlinnade sanatooriumites ja need on puhkeehitistest seni enim arhitektuuriajaloolaste tähelepanu pälvinud, ehitati nõukogude ajal Eestis massiliselt isiklikke suvilaid ja asutuste puhkebaase. Puhkusevõimaluste mitmekesistamiseks rajati ka kämpinguid ja telkimislaagreid, turismibaase ning lastele pioneerilaagreid. Uus puhkearhitektuur tähendas lisaks linnalähedaste suvilarajoonide tekkele modernismi levikut tiheasulatest väljapoole jäävates külades. Arhitektile andsid sellised loodusesse sobitatud hooned võimaluse suuremaks mängulisuseks, sõltuvalt tellija ambitsioonidest võis tulemuseks olla täie õigusega ajastu arhitektuuri paremikku kuuluv teos.
Eesti Arhitektuurimuuseumi näitus annab esmakordselt ülevaate Eesti rikkalikust nõukogudeaegsest puhke- ja suvilaarhitektuuri pärandist – hoonetest, mis muutsid puhkamise 20. sajandil suurele osale inimestest kättesaadavaks. Tegu on sissevaatega seni vähe uuritud teemasse, mis avab nii puhkamisega seotud süsteemi, määruste ja normidega reguleeritud arhitektuurset konteksti kui ka tutvustab silmapaistvamaid hooneid. Selle abil vaadatakse ühte olulist tahku nõukogude aja elukorralduses, institutsionaliseerunud ja isiklike maailmade kõnekat kohtumist.
Tekst: Epp Lankots, Triin Ojari