Küsimustele vastas Karli Luik.
Milline oli näituse „Kogutud teosed“ kujunduse arhitektuurne lähtepunkt?
Nagu nimigi ütleb, oli juba algselt ekspositsiooni kontseptsioon tekitada „avatud“ kogude saal. Muuseumi kogutu mahu ja püsiekspositsioonile eraldatud ruumi suuruse disproportsioon on tinginud väga tiheda ekspositsioon, kus on paigutatud erakordselt palju ja väga eriilmelisi esemeid piiratud pinnale. Seetõttu on näitusekujundus pigem konteiner: minimaalne, tagaplaanile jääv ruumi organiseerija, mis kohati tekitab temaatilisemaid soppe ning maksimaalselt kasutab kogu ruumi nii plaaniliselt kui ka kõrguslikult (lae alla tekitatud tekstiiligaleriina).
Milline oli näituse „Ajavahe. Time Difference“ kujunduse arhitektuurne lähtepunkt?
Näituse kujunduskontseptsioon viitas triennaali temaatikale ja püüdis anda sellele ruumilise lisakihistuse. Ajavahe on kogemuslik ja isiklik. Kujundus võimendas üleminekuid ühest saalist – või ühest ajast – teise, tõi nähtavale ja aeglustas ruumidevahelist dünaamikat, püüdis külastaja lõksu vaheruumi, aeglustas ja andis siis uuesti vabaks.
Mis teid selle projekti juures kõige rohkem proovile pani?
Kuidas olla mõjus ja selge, isegi ekstravagantne, ent jääda samal ajal täiesti tagaplaanile.
Mis pakub näituse kujunduse loomise juures suurimat rahulolu?
Kui kujundus töötab ja lisab eksponeeritavale midagi juurde, toob näidatava esile erilise kirkusega.
Küsis Karen Jagodin
Eesti Arhitektuuripreemiad 2017