Eesti Sisearhitektide Liidu aastapreemia nominent 2024
Eesti Kultuurkapitali arhitektuuri sihtkapitali aastapreemia nominent 2024
Arhitektuur
Ralf Lõoke, Maarja Kask, Ragnar Põllukivi, Margus Tamm, Märten Peterson (Salto AB)
Kaasa töötasid
Martin McLean, Inke-Brett Eek, Moonika Liias, Tanel Teder, Ainiki Niinelaid
Sisearhitektuur
Marja Abe, Liisa Hagelberg (Salto AB)
Maastikuarhitektuur
Salto AB
Polka
Konstruktor
Arro & Agasild Inseneribüroo
Tellija
Riigi Kinnisvara, Haridus- ja Teadusministeerium
Ehitaja
Ehitustrust
Pindala (gümnaasium)
5925m2
Pindala (põhikool)
5365m2
Projekt
2023
Valmis
2024
Fotod
Tõnu Tunnel
Asukoht
Aleksander Puškini 29 ja 31, Narva

  101

Hariduskompleksi arhitektuurne lahendus lähtub ajaloolisest koolihoonest ning eesmärgist jätkata ristmikult algavat linnalikku tänavafronti kogu krundi pikkuses. Põhikooli juurdeehitusest moodustub koos ajaloolise koolihoonega perimetraalne linnakvartal, mille keskele jääb mänguline sisehoov, mis on piiratud ja turvaline.

Põhikooli uus hooneosa on elutoalaadne ruum ümber sisehoovi, kus paiknevad pigem avalikumat laadi ja üldkasutatavad funktsioonid, mis aktiveerivad ka tänavaruumi ja mida oleks olnud keeruline paigutada ajaloolisse hoonesse ilma selle väärtuslikku sisestruktuuri lõhkumata.

Gümnaasiumi krunt on põneva reljeefiga, mida hoone järgib. Koolikorpused paiknevad astmeliselt vastavalt tänavatasapinna kaldele. Visuaalselt moodustub ruumi plokkidest eri kõrgusega hoonestus, mis loob tihedama ja aktiivsema tänavafrondi, jagades suuremõõtmelise koolihoone mitmeks väiksemaks majaks.

Gümnaasiumi kõige suurem ja madalam plokk on sissepääsuala, mille esine varikatus moodustab selgepiirilise lipuväljaku erinevate ürituste läbiviimiseks. Järgmises plokis on aula ja söökla, mille aatriumis hõljuvad peegelduvad kamuflaaž-nõupidamisruumid ja mida ümbritsevad ristkasutuses kooliruumid ja õpetajate ala. Järgmisse plokki on koondatud ümber auditooriumi asetsevad klassid. Kõige kõrgemas plokis on panoraamvaatega võimla.

Reljeefist tulenev astmelisus on selgelt tajutav ka siseruumis, kus eri tasandid moodustavad voolava ja isikupärase koolikeskkonna, mis teadlikult väldib korruselisust ja rõhutab pikki vaateid ja kulgemist läbi kogu maja.