Kui mõtleme kohtadest, kus oleme kunagi käinud või kuhu sooviksime aina tagasi minna, meenuvad eelkõige head mälestused, uued ideed, kogemused ja erinevad inimesed, keda oleme seal kohanud. Vaevalt meenub see, kui kiiresti mõnest paigast oli võimalik läbi sõita või kui sujuv oli liiklus. Tartu Autovabaduse puiestee oli sel suvel just see heade mälestuste tekkimise algimpulss. Tulime kevadisest eriolukorrast Eestis läbi võrdlemisi vähese vaevaga, kuna riigi digitaalne infrastruktuur on tasemel. Elu ei jäänud täiesti seisma, vaid kolis teistsugusesse ruumi. Paraku on digiruumis viibimisel tugev mõju meie sotsiaalsele käitumisele ja demokraatlikule kultuurile, see kapseldab, polariseerib arvamusi ja lõhestab ühiskonnagruppe. Seetõttu on avalikul ruumil väga suur roll meie kõigi vaimse ja füüsilise tervise hoidmisel. Hea avalik ruum seob ühiskonna uuesti kokku. Hea avalik ruum annab linnadele nende väärtuse ja iva: paljususe.
Autovabaduse puiestee oli müüdimurdmise projekt. Murti müüte autosõidu ainuvõimalikkusest, omaette hoidvatest eestlastest, puhkuse ainuvõimalikkusest maal. Ülepaisutatult laia ja näiliselt olulise liiklusruumi sulgemine sõidukitele ning avamine jalakäijatele ja ratturitele, tegevustele ja sündmustele kriipsutas alla tõelised linnalikud väärtused. Tänavaruumi loodud eriskummaline ruuminihe – võimalus viibida keset teed – oli täiesti teistmoodi kontekst nii kõikvõimalikele ettekavatsetud kui spontaansetele sündmustele.
Elemendid ehitati üles 2+2 reegli järgi: välimööbli elementide moodulid või vahekaugused olid kahemeetrised, et see distants kinnistuks ruumi kasutamisel meie seljaajju. Selle sammu alusel loodud mööbel andis kasutajale kätte täpselt parajad tööriistad, millega oma ruumikogemusi ehitada. Autovabaduse puiesteel realiseeritud ideed haakuvad otseselt Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024 ambitsioonidega liikuda „Ellujäämise kunstide“ lipu all kestliku tuleviku poole.
Tekst: Tõnis Arjus