Näituse kujundaja ja näituseruumi arhitektuuri loojana on mulle oluline teemaga eelnevalt lähemat tutvust teha, näitusel eksponeeritavad autorid ja teosed läbi töötada, et luua kunstile toetav ja seda parimal moel iseloomustav keskkond. Milliseks võiks kujuneda ekspressionistliku kunsti näitus sada aastat peale selle loomist? Milline võiks olla selle näituse arhitektuur? Otsisin vastuseid ekspressionistlikust arhitektuurist ja kunstist.
Warning: Attempt to read property "parent" on null in /data01/virt61055/domeenid/www.arhitektuuripreemiad.ee/htdocs/wp-content/themes/eap/functions.php on line 430
Warning: Attempt to read property "name" on null in /data01/virt61055/domeenid/www.arhitektuuripreemiad.ee/htdocs/wp-content/themes/eap/functions.php on line 457
2018 nominent
Peaaegu kõik õpilased, kes käisid näitusel „Saksamaa metsikud. Die Brücke ja Der Blaue Reiteri ekspressionistid“, olid kuulnud, et tegu on väga tähtsa väljapanekuga, kus on esindatud kuulsate kunstnike äärmiselt hinnalised teosed. Vähem teati aga seda, millised need teosed on, mis need nii eriliseks muudab ning miks need kunstnikud on niivõrd kuulsad. Teoseid nähes tuli välja õpilaste üllatus. Nii mõnigi kord võis kuulda, et selliseid maale, mis näitusel väljas, oskavad ju neljaastased samuti maalida. Paljud õpilased peavad heaks kunstiks üksnes realistlikke teoseid – selliseid nagu oli enne ekspressionistide tulekut maalitud. Näitus andis võimaluse õpilaste suhtumist muuta ja samas tutvustada 20. sajandi alguse ühiskondlikku olukorda, tuua välja nende kunstnike protesti- ja uuendusmeelsus ning julgus teha midagi sellist, mida ei pruugita kohe hästi vastu võtta.
Teosed aitasid õpilaste enda tundeid tavalisest rohkem väljendada, vaadata enda sisse ja unistada. Võimalus oli joonte kui ka keha abil väljendada igatsust, kurbust, rõõmu kui ka viha ja enda tulemusi maailmakuulsate kunstnike teostega võrrelda.
Kristel Soidra, haridustöö kuraator
Võimalus kavandada näituseruum oma aja mässajatele on ka tänapäeval väljakutse, millega kaasaminek paneb loovuse proovile. Igas üksikus teoses avalduv pinge peab jõudma vaatajani, selle saavutamine on mitmete tehniliste ja ruumiliste lahenduste koosmõju tulemus.
Millega Saksa Metsikute ja minu koostöö tipneb? Idee tasandil oli näitusekujunduses loomevabaduse rõhutamine omal kohal. Domineerivaks pidid jääma Metsikud Sakslased, seda kõike saadab rohkem või vähem märgatav keskkond, mille püüdsin lahendada ekspressionismile sobivas võtmes. Selleks tuli sukelduda oma alateadvuse sügavustesse ja oodata, mis sealt pinnale kerkib.
Terje Kallast-Luure