Eesti Kultuurkapitali arhitektuuri sihtkapitali aastapreemia nominent 2024
Arhitektuur
Ott Alver, Alvin Järving, Mari Rass, Lisett Eist, Kaire Koidu, Jõnn Jooniste, Andreas Krigoltoi (Arhitekt Must)
Sisearhitektuur
Kadi Berens, Mari Põld, Maria Stokkeby (T43 Sisearhitektid)
Maastikuarhitektuur
Mirko Traks, Karin Bachmann, Juhan Teppart, Uku Mark Pärtel, Kristjan Talistu (KINO maastikuarhitektid)
Konstruktor
Ivar Muuk (Inseneribüroo PIKE)
Projektijuht
Liina Mürk (Infragate)
KVVKJ
Infragate
Elekter
Jaanus Vatter (AXYS)
Tuleohutus
Janek Floren (Tuletark)
Tellija
Hiiumaa vald
Ehitaja
Ehitus5ECO
Pindala
2490m2
Projekt
2019–2022
Valmis
2023
Fotod
Tõnu Tunnel
Asukoht
Uus tn 4, Kärdla

  199

Tung väliruumi suunas

Kärdla Põhikooli hoone pikkade koridoridega, lineaarsed õppeplokid ning sügav ja pime koolisüda ei vastanud enam kooli vajadustele. Lisaks paiknes olemasolev hoone tänava servas, kasutamata ära suure krundi potentsiaali – võimalust olla tugevas sidemes maalilise Nuutri oja kallaste ja loodusega. Kohalik omavalitsus korraldas avatud arhitektuurivõistluse, mis sätestas, et nõukogude perioodil rajatud õppehoone tuleb lammutada. Võistlusega kaasa pandud uus ruumiprogramm lähtus paljuski minimaalsetest pindalanõuetest, tingides kahjuks uue hoone siseruumi surutuse.

Klassiruumi loomulik laiendus

Uus arhitektuurne lahendus otsis siseruumi kitsikusest väljapääsu väliruumi aktiveerimise kaudu. Esimese korruse haraliste hoonemahtude vahelised hoovialad kaeti klaasiga, pakkudes välja uudse tüpoloogia – vaheruumi, millest sai siseruumi laiendus välialal. Hoovidesse pääseb otse külgnevatest klassidest ja avalikult alalt, millega ületatakse tavapärane, aga inimlik mugavuse lävend. Hiiumaale omaselt ei pea iga välisukse jälgimise pärast muretsema, kuigi koolihoone ümbruse väliruum on tihedas avalikus kasutuses.

Aistinguline mitmekesisus

Vaheruumi paigutatud haljastus- ning istutuskastid aktiveerivad, rikastavad ja suunavad sealset tegevust. Väliruum saab muutuda vahetundide veetmise kohaks, kus kehtivad tavapärase siseruumiga võrreldes vabamad reeglid. Erinevad on ka sealsed lõhnad, helid, temperatuur ja valgus, aidates koolipäeva sensoorsust mitmekesistada.

Tekst: Ott Alver